47ste verjaardag

Kaaitheater

Creatieve invulling van het logboek voor Academische Taalbeheersing Nederlands

Presentatie 47ste verjaardag Kaaitheater


Voor de eindpresentatie van Academische Taalbeheersing I, een vak binnen de richting Taal- en Letterkunde aan de VUB, bekeken we het Kaaitheater en haar relatie met het Nederlands.


We gingen op bezoek in de studio's van het Kaaitheater, en daar ontmoetten we Fatima-Zohra Ait El Maât, een van de medewerkers van Kaaitheater. Ze vertelde ons meer over de geschiedenis en toekomst van het Kaaitheater, hoe ze functioneren en wat ze belangrijk vinden. Voor haar was het meertalige aspect van dit theater duidelijk het allerbelangrijkste en we hebben veel van haar geleerd!


Op basis van dat interview maakten we een toneelstuk om zo informatie over te brengen naar onze klasgenoten. Wat u nu aan het lezen bent is het finale stuk van dit project: een logboek dat een overzicht geeft over hoe we dit hebben aangepakt!

Reflectie

Hoe hebben wij het project ervaren?

Ook heeft het ons nieuwe plekken in Brussel doen ontdekken en vriendschappen gecreëerd.

Het feit dat de deadline pas op het einde van het schooljaar werd gelegd, leidde in ons groepje tot procrastinatie.

De houding van verschillende “acteurs” werd door klasgenoten en de leerkracht gecomplimenteerd.

Het project

Het project

MET ONS PROJECT WILDEN WIJ VOORAL DE MEERTALIGHEID EN INCLUSIVITEIT VAN HET KAAITHEATER VOOROPSTELLEN.

Het project zelf is een heel leuke ervaring geweest dat ook ons veel heeft bijgeleerd. Het heeft ons bijvoorbeeld geleerd dat het kaaitheater veel meer is dan enkel toneel en acteren. Het is een organisatie die alle soorten kunst samenbrengt op scène zoals dansen, zingen en schilderen. Het was interessant om dankzij dit project een nieuwe culturele kant van Brussel te ontdekken. 

Met ons project wilden wij vooral de meertaligheid en inclusiviteit van het kaaitheater vooropstellen. Dat is namelijk wat ons het meeste was opgevallen tijdens het interview. Ons eerste idee was om een taaldiscussie te houden als eindproject. Het kaaitheater organiseert taaldiscussies dus dachten we dat dit toepasselijk zou zijn. Uiteindelijk hebben we dit niet gedaan omdat wij de kans niet hebben gehad om een taaldiscussie bij te staan in het kaaitheater zelf. Na een tijdje samen nagedacht te hebben, besloten we dat het idee om een toneelstuk te maken het beste was. Zo konden we onmiddellijk aantonen dat de organisatie die we gekozen hadden een theater was. Het leek ons ook een leuke en creatieve wijze om de presentatie te geven.  

Het project was een verbredende ervaring die ons de kans gaf om creatief met leerstof om te gaan. Ook heeft het ons nieuwe plekken in Brussel doen ontdekken en vriendschappen gecreëerd.  

De samenwerking

De samenwerking

WE HEBBEN DE SAMENWERKING ZEKER ALS FIJN, LEERZAAM EN VERRUIMEND ERVAREN

In het begin moesten we erg zoeken hoe we deze opdracht zouden aanpakken. Het feit dat de deadline pas op het einde van het schooljaar werd gelegd, leidde in ons groepje tot procrastinatie. Toen we nog geen concreet idee hadden en de leerkracht hier terecht op wees, zijn we regelmatig samengekomen om toch iets moois tot stand te kunnen brengen. Vanaf het moment dat we een concreet idee hadden en de structuur van ons toneel duidelijk werd, kregen we steeds meer motivatie en ideeën om toe te voegen aan onze presentatie. Soms konden enkele leden van de groep er niet bijzijn omwille van overlappende lessen of andere redenen. We hebben dan gewoon met de personen die wel aanwezig waren gedachtes uitgewerkt en de anderen hiervan op de hoogte gebracht.  

We hebben de samenwerking zeker als fijn, leerzaam en verruimend ervaren. We kenden elkaar nog niet goed, maar door het hele jaar heen samen aan een opdracht te werken leer je elkaar snel kennen. Ieder van ons had een andere manier van denken en bracht ideeën op een andere manier naar buiten. We hebben telkens op een respectvolle manier naar elkaar geluisterd en suggesties gegeven aan elkaar. Daarnaast is de takenverdeling ook eerlijk en effectief gelopen.  

De presentatie


De presentatie

DIT WAS VOOR VELE VAN ONS ZEER AANGENAAM OM TE HOREN OMDAT WE NIET ALLEMAAL DE MEEST ZELFVERZEKERDE PRESENTATORS ZIJN

Onze presentatie is minder goed verlopen dan dat we het hadden geoefend. We waren namelijk vier dagen voor de presentatie samengekomen om het script samen door te lezen en tekst toe toevoegen of aan te passen waar nodig. Eén dag voor de presentatie zijn we nogmaals samengekomen en hebben we onze presentatie vijf keer volledig geoefend. De laatste twee daarvan in een lokaal dat gelijkaardig was aan het lokaal waar we effectief onze presentatie zouden moeten geven. Zo hadden we een idee van hoe onze echte voorstelling zou verlopen. Tijdens het oefenen verliep de presentatie ook veel vlotter en vollediger.  

Tijdens het geven van de presentatie waren de meeste van ons zeer gestresseerd, dit heeft ervoor gezorgd dat onze kwaliteiten en harde werk minder goed naar voren kwamen. Het concept van onze presentatie heeft dit nog verergerd omdat de personages op elkaar in moesten spelen, wat niet mogelijk was als iemand een black-out had.  

Los van de moeilijkere delen van onze presentatie zijn ook veel delen goed verlopen. De houding van verschillende “acteurs” werd door klasgenoten en de leerkracht gecomplimenteerd. Dit was voor vele van ons zeer aangenaam om te horen omdat we niet allemaal de meest zelfverzekerde presentatoren zijn. Ook vonden we zelf, maar dit werd ook bevestigd door klasgenoten en de leerkracht, dat ons concept origineel was. Ook werd bevestigd dat de verteller structuur gaf aan het toneel, iets dat we aan de hand hiervan wouden creëren.